“Wat Mannen Willen” 2016

Wanneer:
25 november 2015 – 6 december 2015 hele dag
2015-11-25T00:00:00+01:00
2015-12-07T00:00:00+01:00

Inhoud 2016:

  • Gesprek met Filip Peeters
  • Info over de film, thema en gerelateerde websites
  • Kansmaken op tickets

Gesprek met Filip Peeters

Naar aanleiding van de Internationale MannenDag op 19 november had Tom Nys een WMW-Fotoboeiend en openhartig gesprek met regisseur Filip Peeters over mannen en zijn film ‘Wat Mannen Willen’ (release 25/11).

Tom: “Dag Filip, goed om je te kunnen spreken n.a.v. Internationale Mannendag (IMD), een dag dat man-zijn en thema’s rond man-zijn onder de aandacht worden gebracht”.

‘Internationale Mannendag’, niet alleen om mee te lachen…

Filip: “Aha, ik wist niet dat IMD bestond, is het om te lachen? Iets zoals Poeperkesdag? Zoals vroeger door Schalkse Ruiters werd gelanceerd (schaterlach). Waar is het ontstaan, vanwaar de nood?”

Tom: “Er mag mee gelachen worden, maar er is ook meer dan dat, er is ook een ernstigere insteek. IMD is ontstaan in de jaren 90, toen een aantal mannen vonden dat internationale vrouwendag veel in the picture kwam. En er zijn ook gewoonweg veel thema’s rond man-zijn die goed zijn om onder de aandacht te brengen.

De laatste jaren is er stilaan wel wat mediabelangstelling. Zo komen we naar de kapstok “Wat mannen willen”, jouw film die ik in preview zag en heel goed vind. Temeer omdat het een toegankelijk verhaal over gewone mannen is. Heel anders dan bijvoorbeeld Gladiator dat een iconisch mannenverhaal brengt.”

Filip: “Inderdaad de film gaat over mannen die je gewoon op straat kan tegenkomen.”

Tom: “Mede door de film willen we dit jaar met IMD de vraag stellen “Wat willen mannen?” Dus vandaar enkele vragen aan u over de film én over Filip Peeters.

Filip: “Nog een vraag, wat was/is dan de nood voor deze mannen om IMD in het leven te roepen, wat hield hen bezig? Kan je een voorbeeld geven?

Tom: “Wat men op een gegeven moment is beginnen zien is bijvoorbeeld dat de gemiddelde levensverwachting van mannen lager ligt (hoe komt dat mannen minder oud worden?).  Een ander aspect is dat het zelfmoordcijfer bij mannen 3x hoger ligt (hoe komt dat?). Verder zijn er ook gezondheidsproblemen: er zijn allerlei dingen waar mannen mee zitten maar waar niet over gesproken wordt. Mannen-issues worden veel meer in het verborgene gehouden (door de manier waarop mannen zijn, niet dat het in de doofpot gestopt wordt).

Filip: “Nu snap ik het.”

“Waar zijn de mannen die gebalanceerd in hun kracht kunnen staan? Mannen die enerzijds mededogen hebben en aan de andere kant ook vol aanwezig en daadkrachtig in de wereld kunnen staan.”

Tom: “ Dat is één deel van het verhaal. Een ander aspect is het man-beeld van vandaag dat in de media en in de samenleving niet al te positief is.

Heel wat problemen in de wereld worden precies gecreëerd door mannen. Ook het verhaal rond het Midden-Oosten is een quasi mannenverhaal. Hoe komt het dat mannen terechtkomen in de kant van zwakkeling ofwel in de kant van agressor?

Waar zijn de mannen die gebalanceerd in hun kracht kunnen zijn? De mannen die enerzijds mededogen hebben en aan de andere kant ook vol aanwezig en daadkrachtig in de wereld kunnen staan.”

Filip: “Dat is bijna een existentiële vraag…”

Tom: “Dat vind ik ook interessant in de film. Elk van die mannen is op zoek naar iets wat hij in de wereld wil brengen. Dieper verlangen om iets wezenlijk in de wereld te brengen en daar voor te gaan en te staan.

Enerzijds is er de relatie met vrouwen en het vrouwelijke, dat is universeel. Maar anderzijds is er ook die vraag naar een diepere missie en om iets wezenlijks in de wereld te brengen, en ervoor te gaan en te staan.

‘Wat mannen willen ?
Veel meer dan het eerst opkomende en meest cliché antwoord !’

Filip: “De film pretendeert geen grote stellingen, het is een pretentieloze film, maar wil eerst en vooral een lach en ontroering teweegbrengen en vooral een hartverwarmend gevoel op te roepen als mensen hem gezien hebben. Het is niet de bedoeling om daar grote theorieën en filosofieën of psychoanalytische dingen achter te gaan zoeken. Maar goed, we hebben natuurlijk wel onze personages die we wel psychologisch heel erg hebben uit geplozen. Maar we gaan daar niks meer van maken dan wat het is.”

Tom: “Je had nog niet eerder van IMD gehoord en vond je insteek van Poeperkesdag wel een interessant aanknopingspunt …”

Filip: “Wel ja, vaak hoor ik, als mensen mij de vraag stellen ‘wat mannen willen?’, het cliché antwoord en dat is ‘poepen en bier’. Dat is heel kort door de bocht natuurlijk. Maar dat is dan ook het meest cliché antwoord dat ik dan krijg.”

Tom: “Inderdaad, maar net veel clichés worden in de film doorprikt.  Op een gegeven moment zakken die clichés wat weg en komen die dingen van de missie van elk van die figuren naar voor…  Wat is dan de oorspronkelijke insteek geweest om de film te maken?”

‘Angst, een zeer slechte raadgever. En een heel grote opdracht op dit moment voor iedereen op deze wereld.’

Filip: “Eigenlijk ben ik gewoon gebeld geweest – want het is een remake van een Duitse film – en ze hebben mij gevraagd of ik geïnteresseerd was om die film te regisseren. Dus heb ik het originele scenario gelezen, de originele film bekeken en dan eens goed nagedacht want het is uiteraard een heel andere job als regisseur dan als acteur. Ik vond eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen, tenzij dat de angst mij om het hart sloeg.

Maar angst is een zeer slechte raadgever. Angst is op dit moment een heel grote opdracht voor iedereen op deze wereld. Met opgeheven hoofd verdergaan en ons zeker niet laten beangstigen. Als ik nooit een risico genomen had dan was ik niet wie ik nu ben. Maar dat geldt voor heel veel mensen natuurlijk.”

‘Daadkracht: kiezen en er dan de volle 100% voor gaan, een positieve kwaliteit van man-zijn.’

Tom: “Dus gebeld met de vraag, je angst overwonnen en gezegd: ‘Ja, ik ga hem maken’.”

Filip: “Gewoon, ja. En als het ‘ja’ is, er ook de volle 100% voor gaan. Dat is met alles zo, ook als ik acteer.“

Tom: “Dat is mooi gesteld want ik ben ervan overtuigd dat dat één van de positieve kwaliteiten is van man-zijn: ergens voor gaan, daadkracht, kiezen! In de film zelf zijn er eigenlijk 6 mannen…

Filip: “En één jongetje (lacht hartelijk).”

Tom: “Inderdaad. En ook nog een 7e man, de manager van Bruce, een personage dat zich ook sterk profileert. Is er 1 van de mannen in de film waarmee je jezelf identificeert?”

Filip: “Goh, identificeren is veel gezegd, maar als ik een personage moet kiezen dan zou ik Wouter kiezen (Jonas Van Geel): de dromer, romanticus.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel iets romantisch heb… Toen ik mijn vrouw ten huwelijk heb gevraagd … dat schijnt toch heel romantisch geweest te zijn. Het was een heel romantisch huwelijksaanzoek. In de wereld waarin we leven wordt er verondersteld dat je dat maar één keer doet, natuurlijk.“

Tom: “Je kan natuurlijk wel een paar keer trouwen en een paar keer zo’n huwelijksaanzoek doen.”

Filip: “Ja, maar het wordt dan minder en minder geloofwaardig, he (lacht).”

Tom: “Klopt. Dus, Wouter … voor zijn dromerkant, romanticus en er toch 100% voor gaan.”

Filip: “Ja, hij maakt zijn droom dan toch waar. Hij neemt het risico en hij moet die 10.000 euro ophoesten, of hoeveel het ook weze, en hij gaat ervoor.”

‘Ik ben dom, ik ben dan ook maar een man’ … Auw

Tom: “Er is me nog iets anders heel sterk opgevallen: het beeld van Tim die op de kerktoren een affiche hangt met “Sorry schat…”

Filip: “IK BEN DOM, IK BEN DAN OOK MAAR EEN MAN”, staat er.”

Tom: “Toen ik dat zag, deed dat ‘zeer’, ‘Auw’. Want ik ben er mij van bewust dat dat ook in mezelf en in iedere man zit: zich op een gegeven moment te grabbel gooien, zich in de eigen voeten schieten en zichzelf quasi te ‘castreren’.”

Filip: “En dan nog heel veel zelfmedelijden hebben ook. En zich daar bovendien ook nog eens in te gaan wentelen.”

Tom: “Inderdaad. Mijn eerste reactie was: ‘Mooie film, maar jammer dat dat erin zit’. Nadien heb ik dat bijgestuurd: ‘Neen, dat zit er terecht in want dat zit ook in veel mannen’.“

Filip: “Het is ook de zoektocht naar deemoed en naar nederigheid, soms ook tegenover de vrouwen. Als je ziet hoeveel seksisme er nog is en dat dat als heel normaal wordt beschouwd in deze wereld, dat is degoutant. In dat opzicht ben ik een pleiter voor internationale vrouwendag natuurlijk. Ik denk dat dat heel erg noodzakelijk is. Als je het bekijkt: Wie communiceert er het best op deze wereld? Hoe komt het dat er zoveel geweld is? Wie zijn de agressors op deze wereld? Ik denk dat er nog heel wat te leren valt voor ons mannen. We hebben nog een lange weg te gaan.”

Tom: “Dat klopt.”

Filip: “Je tweede gedachtegang m.b.t die scène is dan ook juist: ze zit er niet voor niks in.”

Tom: “En daarin zie ik dat de opdracht van mannen niet zozeer is van in die onderdanige rol te schieten, zichzelf te ‘castreren’ en zwak en krachteloos te maken maar wel de kant van mededogen, invoelen, zachtheid en kwetsbaarheid te ontwikkelen.”

‘Hoeveel vaders praten over hun emoties met hun kinderen?
Het wordt tijd dat we dat doorbreken.’

Filip: “Wel, dat is Emotionele Intelligentie, communicatie. Rond emoties, en zeker bij mannen, is er in Vlaanderen nog altijd heel veel taboe. Ik durf wedden: hoeveel mensen, hoeveel vaders praten over hun emoties tegenover hun kinderen? Het wordt tijd dat we dat doorbreken. En het zou ons zeker een stap vooruit kunnen helpen. Maar het is juist: een balans te vinden, het evenwicht tussen daadkracht, mededogen, …”

Tom: “En dan komen we bij die grote figuren in de geschiedenis. Mandela wordt dan vaak genoemd. De kwaliteit van enerzijds in de wereld aanwezig zijn met een visie, met een missie, en dat gekoppeld aan mededogen, aan geweldloosheid, aan emoties. Ik zie daar eigenlijk de grote opdracht voor mannen in deze tijd. En in connectie met vrouwen en het vrouwelijke.”

Filip: “Ja, ik denk dat dat een grote opdracht is, en zeker in deze tijd nu de rollenpatronen op losse schroeven staan.“

‘Streven naar balans tussen daadkracht, mededogen, emotionele intelligentie … En dat ook relationeel en het bovendien overbrengen op het nageslacht. Maar ook af en toe het heldendom leven en beleven.’

Tom: “Om af te ronden, als Filip Peeters een boodschap heeft voor mannen in deze tijd, in een paar zinnen, wat zou je meegeven?”

Filip: “Wat ik daarnet zei: op zoek gaan naar dat evenwicht, naar die balans tussen daadkracht, kracht, mededogen, emotionele intelligentie, … En dat in relatie brengen, dat is geen gemakkelijke oefening, maar goed… En dat alles ook overbrengen naar het nageslacht, zelf kunnen toegeven dat je niet onfeilbaar bent, dat je fouten maakt, die kwetsbaarheid.

Maar dan ook af en toe het heldendom leven en beleven.

Die balans daartussen. En dat vind ik moeilijk. Voilà.”

Tom: “Dat is mooi geformuleerd en ook naar mijn gevoel de grote opdracht. En dat is ook de insteek die we met Mannenwerk vzw hebben. Om dingen te organiseren waar mannen die dualiteit en die balans kunnen ontdekken, ontwikkelen en in de wereld brengen. Dus als wij eens een bekende man zoeken om die boodschap te brengen, volgens mij ben jij daar ideaal geschikt voor.”

Filip (lacht): “Dank u wel voor het compliment, maar ik heb ook zelf mijn demonen, dingen waar ik mee worstel en dat is geen gemakkelijke weg. Maar het is absoluut nodig. Maar ik probeer alvast mijn streven nobel te houden.“

Tom: “Dat lijkt mij een mooie opdracht voor ons allemaal, ons streven nobel te houden, omgaan met de eigen demonen en als het mis gaat, fouten toegeven. Mooi. Dank u wel voor het gesprek.”

Met dank aan:

Filip Peeters voor het interview

Isabelle Couvreur en Stephanie Maussen (KFD.be) & Gudrun Burie (Burie & Burie)

Tom Nys  (interviewer)

Ilse Cumps  en Johan Schots  (editing)

= = = = = = = = =

Info over Internationale Mannendag:

Websites:  Internationale Mannendag   &   International Men’s Day

Facebook: Internationale Mannendag 19/11 Facebook

Info over de film:  ‘Wat Mannen Willen’

Info over Mannenwerk vzw:  MannenWerk

= = = = = = = = =

‘Wat mannen willen’ biedt een goede invalshoek om het thema ‘man-zijn’ vandaag en dicht bij ons, op een toegankelijke en originele manier onder de aandacht te brengen. Officiële website: ‘Wat Mannen Willen’.

WMW-Foto

De zes mannen uit de film – Bruce, Vincent, Tim, Wouter, Roland en Bruno – beleven een zoektocht die veel mannen vandaag maken, van onduidelijkheid en diffuusheid naar focus en visie, authenticiteit en waarheid, zachte kracht en integriteit. Een verhaal over de kracht van mannen uit het dagelijkse leven, met hun sterke en minder sterke kanten, die knokken, genieten, soms winnen maar ook verliezen en toch doorgaan om hun ‘missie’ te ontdekken en waar te maken. Elk personage in de film brengt deze zoektocht op zijn manier, een manier die verdergaat dan eenzijdige stereotypen. Elk karakter heeft een veelzijdige rijkdom die ook herkenbaar is voor veel mannen.

De personages in perspectief en als spiegel

Zo gaat zanger Bruce (Gene Bervoets) voluit voor dat waarin hij gelooft: de wereld sensibiliseren door te zingen over de opwarming van de aarde. Ook al is hij geen Pavarotti of Bono, ook al lijkt hij een kermis-schlager-zanger, toch gelooft hij voluit in zichzelf. Die kracht en focus maken hem overtuigend en geloofwaardig in wat hij brengt. Toch heeft hij tegelijk ook de steun van Vincent nodig bij de productie en voor zijn performance (scène onder de tafel net voor zijn optreden van de grote doorbraak).

Producer Vincent (Louis Talpe) is de koning van de muziek, van inborst een goeie gast die in tweestrijd zit tussen wat hij doet (o.a. wat ‘rommelen’ met vrouwen), wat van hem verwacht wordt (o.a. vanwege de manager gespeeld door Dieter De Leus), en wat hij echt wil en kan en wie hij echt is (het beste uit de ander halen).

Tim (Adriaan Van den Hoof) ziet zichzelf enerzijds graag als ‘de krijger zonder angst, zonder conventies, die door geen enkele vrouw aan de ketting kan gelegd worden …’. Anderzijds toont hij ook een ander uiterste: Tim de zwakkeling “ik ben dom want ik ben maar een man” (affiche op de toren). Zijn ware zijn, wie hij echt is, ligt uiteraard ergens daar tussenin.

Wouter (Jonas Van Geel) is de romantische ziel, de minnaar, ook een stukje nar, die soms gaat zweven van zijn eigen dromen. Af en toe valt hij van zijn wolk en komt dan hard tegen de grond terecht, maar zijn passie brengt hem elke keer weer overeind en elke stap verder komt hij dichter bij zijn doel. Zijn ‘masterplan’ groeit uit van een diffuus idee tot een sympathiek en origineel project ‘de Gentse Gondel’.

Roland (Ben Segers) worstelt met zijn verleden (iemand aangereden met zijn tram). Dat doet hem soms afdwalen naar de lompe, agressieve bullebak, die ver staat van de zachte kracht van de man die zorg draagt voor zijn demente moeder en de krijger in hem die de regels aan zijn laars lapt om haar bvb. een onvergetelijke tramrit te bezorgen.

Bruno (Tom Audenaert) is op het eerste zicht een echte loser (‘ik heb een cavia’, de vragen die hij in de sauna aan Vincent stelt over vrouwen), een zielig figuur, de softie die nooit aan een vrouw zal geraken … Toch schuilen ook in hem heel wat andere delen die soms op een onbeholpen manier naar buiten komen. Denk aan de scène waarin hij als een echte bullebak de vergunning intrekt voor het uitbaten van ‘de Gentse Gondel’, om dan uiteindelijk, nadat hij zelfvertrouwen heeft gewonnen, mildheid te tonen en Wouter uitlegt hoe hij zijn administratie in orde kan brengen.

= = = = = = = = =

Wil je kansmaken op 2 duotickets voor “Wat mannen willen” ? Actie 2016

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

*Deelnamevoorwaarden voor de duotickets:

  • Deelnemen kan tot zondag 6 december om 24u00, en worden verzonden op maandag 7 december. We informeren de gelukkigen per e-mail.
  • Ontvangen een duoticket: 1ste inzending, 2de, 5de, 10de, 20ste, 50ste, 100ste inzending, 101ste, 102ste, 105de, 110de, 120ste, 150ste, 200ste, etc. … zolang de voorraad strekt.
  • Enkel volledig ingevulde deelnames komen in aanmerking, één deelname per e-mailadres.
  • Deelname biedt geen garantie op het winnen van tickets, noch enig ander voordeel.
  • Tickets worden aangeboden en verzonden door MannenWerk Vzw met dan aan KFD film distributie. De tickets zijn geldig in alle Belgische bioscopen waar en zolang de film draait, inruilbaar aan de kassa (niet bruikbaar voor online reservatie).
  • Adresgegevens worden enkel gebruikt voor het verzenden van de tickets (niet voor andere promotionele doeleinden, noch worden ze beschikbaar gesteld aan derden).